Czarny Piątek to pierwszy piątek przypadający po Święcie Dziękczynienia (zwykle ostatni piątek listopada). W Black Friday na jeden dzień spadają ceny wielu produktów nawet o 50%. Dokładnie o północy z czwartku na piątek sprzedaż w obniżonych cenach zaczynają prowadzić sklepy internetowe. Nierzadko wyprzedażowe szaleństwo widać także przed galeriami handlowymi.
Rekordowe przeceny zachęcają do skorzystania z promocji. Największym zainteresowaniem cieszy się przede wszystkim elektronika oraz towary luksusowe i markowe. Amerykanie ustawiają się w długich kolejkach w noc przed otwarciem sklepów.
Tego dnia wszystkie centra handlowe wydłużają godziny otwarcia. Z marketingowego punktu widzenia Czarny Piątek rozpoczyna okres świątecznych zakupów, a dla wielu przedsiębiorców jest to szansa na większy dochód.
Analogicznie do Black Friday pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia to Cyber Monday, kiedy to rusza największa sprzedaż internetowa.
Od kilku lat w Polsce zauważalna jest także tendencja weekendowych obniżek na wzór amerykańskiego Black Friday, nazywana czarnym piątkiem lub czarnym weekendem (Black Week). Historia święta ma wiele tradycji. Jedna z nich nawiązuje do rekordowych spadków cen złota w 1869 roku w wyniku spekulacji giełdowych. Inna teoria głosi, że w latach 80. XX wieku amerykańscy sprzedawcy otrzymali pierwsze sprawiedliwe i godziwe wynagrodzenie. Nazwa czarny została zaczerpnięta od koloru tuszu, którym właściciele sklepów podkreślali zyski.