30.12.2017, 20:39

Te eksperymenty zmienią Twoje myślenie!

KATEGORIA: CIEKAWOSTKI
7653
KATEGORIA: CIEKAWOSTKI

Zachowania, które przejawiają ludzie często są trudne do zrozumienia. Jak się okazuje za wieloma z nich stoją różne mechanizmy, które psycholodzy starają się odkryć. Ciekawe czy Ty dałbyś się ponieść bierności otoczenia albo myślał o sobie pozytywnie lub negatywnie w zależności od opinii innych? 

Niebieskie oczy, brązowe oczy

W 1968 roku świat obiegła informacja o zabójstwie lidera ruchu praw obywatelskich Martina Luthera Kinga. Jane Elliott, nauczycielka w szkole w Riceville postanowiła poruszyć w jednej z trzecich klas temat dyskryminacji, rasizmu i uprzedzeń.
Jednak kiedy jej słowa nie trafiały do uczniów postanowiła rozpocząć eksperymentalne ćwiczenia "niebieskie oczy, brązowe oczy", aby przedstawić dzieciom niesprawiedliwość dyskryminacji. Uczniowie o niebieskich oczach traktowani byli w lepszy sposób, dostawali taryfę ulgową i czuli się lepsi od brązowookich. Następnego dnia sytuacja się odwracała i dzieci obdarzone brązowym kolorem oczu traktowani byli lepiej. Nauczycielka zauważyła zależność - dzieci, które danego dnia były faworyzowane częściej się zgłaszały, lepiej radziły sobie na sprawdzianach, a ci dyskryminowani byli przygnębieni, popełniali błędy, byli bardzo niepewni.

Może to jak sobie radzisz w życiu ma związek z tym, jak traktuje Cię Twoje otoczenie?

Dym

W tym eksperymencie zaproszono uczestników do wypełnienia ankiety. W trakcie wypełniania kwestionariusza pokój zaczynał napełniać się dymem, który wychodził spod zamkniętych drzwi. Aż 3/4 badanych zgłosiło dym przed upływem 2 minut. Eksperyment powtórzono, ale tym razem w pokoju znajdowało się dodatkowo dwóch aktorów, których zadaniem było nie zwracanie uwagi na dym. Jedyne 10% uczestników zdecydowało się na zgłoszenie zdarzenia organizatorom eksperymentu. Reszta posłusznie wypełniała ankiety pomimo tego, że dusili się dymem a ich oczy łzawiły!

Ten eksperyment pokazuje nam, że kiedy otoczenie jest bierne nasza reakcja na zdarzenie jest bardzo opóźniona lub w ogóle rezygnujemy z jakiegokolwiek działania! Warto to sobie przemyśleć, aby w razie wypadku nie zaniechać działania tylko ze względu na zachowanie innych.

Reklama, która dała do myślenia

Tym razem nie chodziło o eksperyment, to miała być reklama piwa. W specjalnie przygotowanej sali kinowej zostały jedyne dwa wolne miejsca, które wykupywała niezdająca sobie z niczego sprawy para. Po wejściu na seans okazywało się, że ich miejsca znajdują się w samym środku, a pozostałe zajęte są przez wytatuowanych motocyklistów. Co byś zrobił na miejscu tej pary? Usiadłbyś czy wyszedł? Jak łatwo się domyślić większość osób po zobaczeniu groźnie wyglądających ludzi uciekła z kina. Jednak Ci, którzy nie dali się zwieźć pozorom zostali nagrodzeni oklaskami i piwem. Ta reklama, stała się eksperymentem społecznym, pokazującym jak łatwo oceniamy książkę po okładce. Może niesłusznie?

Jaka byłaby Twoja reakcja?

Test marshmallow

Eksperyment marshmallow był przeprowadzoną przez psychologa Waltera Mischela w latach 60. i 70. ubiegłego wieku serią badań nad opóźnioną gratyfikacją. Dzieci w wieku od 4 do 6 lat zostawiano w pokoju z pianką marshmallow i informacją, że jeśli wstrzymają się 15 minut ze zjedzeniem słodyczy, to dostaną podwójną porcję.

Z ponad 600 dzieci na natychmiastowe zjedzenie pianki zdecydowała się mniejszość. 30% z tych, które zdecydowały się zaczekać na drugą piankę odniosły sukces. Zauważono, że im starsze dziecko tym łatwiej było mu nie zjeść słodyczy.

Naukowcy odkryli, że dzieci które dłużej czekały na marshmallow w późniejszych latach osiągały lepsze wyniki na egzaminach, miały wyższe wykształcenie, mniejsze problemy z wag,ą a ich życie było bardziej satysfakcjonujące.

Zjadłbyś piankę czy zaczekał na kolejną?

Czytaj więcej
Udostępnij znajomym