1335
Listopad 19 przez musang

Niskie temperatury, śniegowe zaspy i zamarznięte okna, to tylko niektóre ze skutków mroźnej pogody. Okazuje się, że zimowa aura istotnie wpływa także na naszą psychikę i to w sposób, jakiego byście się nie spodziewali. Badania opublikowane wykazują, że pod wpływem zimnej pogody większość kobiet zakłada ubrania w tych samych kolorach. Temperatura ma rówież wpływ na naszą ocenę winy, kreatywność oraz... wybór repertuaru kinowego. 

Kobiety decydują się na określony kolor garderoby

Profesor Jessica Tracy z University of British Columbia w Kanadzie twierdzi, że w okresie zimowym podczas owulacji kobiety wybierając swoją garderobę - bardziej prawdopodobnie sięgną po odcienie czerwieni i różu.

Może mieć to związek z wpisanym w te kolory seksapilem. W czasie owulacji rośnie prawdopodobieństwo zajścia w ciążę i kobiety podświadomie starają się wtedy przyciągnąć uwagę mężczyzn.

Jest to teoria dosyć kontrowersyjna, jednak podparta solidnymi dowodami. Tym bardziej, że "efekt czerwonej sukienki" nie sprawdza się latem, kiedy to pogoda pozwala na wiele innych sposobów podkreślić atuty swego wyglądu.

Wysokość temperatury może także wpłynąć na decyzje dużo poważniejsze niż wybór odzieży

Czasopismo naukowe PLOSone przeprowadziło w 2014 roku eksperyment, który wykazał, że temperatura ma znaczenie przy dokonywaniu oceny innego człowieka. W badaniu 133 studentów z Niemiec po obejrzeniu zdjęć policyjnych 8 aresztowanych osób musiało stwierdzić, jakie popełniły one przestępstwa i ocenić skalę premedytacji. Studenci z zimnych pokojów mieli tendencję do widzenia przestępców w ciemniejszych kolorach, z większą łatwością przypisując im cięższe zbrodnie popełnione z premedytacją. Przeciwnie osoby z ciepłych pokojów, które widziały więcej przypadkowości i impulsywności w popełnianych zbrodniach, łagodniej traktowały zatrzymanych.

A co dzieje się, gdy sytuacja się odwraca: gdy to badani lądują za kratkami?

Ich zachowanie względem współwięźniów, poziom zaufania i lojalności, którym się wzajemnie obdarzają również zależy w dużej mierze od wysokości temperatury. Eksperyment nazwany "powtórzonym dylematem więźnia" sytuował po dwóch uczestników w sytuacji więziennej. Dostawali oni informacje, że policja nie ma dostatecznych dowodów na zatrzymanie żadnego z pary, ale równocześnie dawano im do zrozumienia, że mile widziane będzie zeznawanie przeciwko współwięźniowi.

I tak uczestnicy z ogrzewaczami do rąk zdecydowanie woleli współpracować ze współwięźniem i nie zaznawać przeciwko niemu, kiedy uczestnicy trzymający worki z lodem chętniej składali obciążające zeznania.

Zatem zimno wpływa na nasze relacje interpersonalne i dozę zaufania, którym jesteśmy w stanie obdarzyć drugą osobę.

Odczuwanie fizycznego zimna zmusza nas ponadto do poszukiwania psychicznego ciepła

Dlatego, gdy za oknem hula zawieja śnieżna, chętnie przytulamy się pod kocem i włączamy romantyczne komedie. Podczas badań przeprowadzonych przez Journal of Consumer Research naukowcy manipulowali temperaturą pokojów oraz napojów uczestników i kazali im wybierać filmy, które byliby skłonni w danych okolicznościach obejrzeć.

Osoby z zimnych pokojów częściej wskazywały na romantyczne historie. Tego typu filmy cieszą się największą popularnością we wszelkiego rodzaju wypożyczalniach filmów - właśnie podczas zimowej pory. 

Oczywiście zasada ta działa tylko i wyłącznie wtedy, gdy dana osoba wiąże gatunek komedii romantycznej z ciepłymi uczuciami, co nie zawsze jest takie pewne...

Uczucie zimna bądź ciepła wpływa także na naszą kreatywność

Seria badań wykazała, że ciepło wspiera ciepłą kreatywność relacyjną - doświadczając wyższych temperatur czujemy większą więź z innymi ludźmi i jesteśmy dla nich hojniejsi, natomiast chłód sprawia, że inni wydają nam się bardziej odlegli, co wiąże się także z wtórnym, zimnym i zdystansowanym myśleniem.

We wspomnianych eksperymentach grupa badanych, która znajdowała się w ciepłym pokoju z kubkiem gorącego napoju, dobrze radziła sobie z kreatywnym rysowaniem, kategoryzowaniem przedmiotów i wymyślaniem pomysłów na prezenty dla innych. Tymczasem uczestnicy z zimnych pokojów lepiej radzili sobie z rozpoznawaniem metafor, wymyślaniem nazw oraz planowaniem abstrakcyjnych prezentów.

Czynniki pogodowe mają więc istotny wpływ na ludzkie myślenie i zachowania interpersonalne, "sterując nami" bez naszej wiedzy.