1307
Listopad 18 przez musang

Na pewno o każdym kraju na świecie można opowiedzieć sporo pokręconych historii, ale mieszkańcy Japonii zdecydowanie biją wszystkich na głowę. Ich kultura w dużym stopniu różni się od tego, co znają Europejczycy, dlatego też wiele faktów dotyczących również życia codziennego może być niemałym szokiem.

Kawiarnia z przytulaniem

Nikt nie chce wracać do pustego, małego mieszkanka po 12 godzinach pracy. Wiedzą o tym doskonale właściciele Soine-ya - knajpki w Tokio, która za dosyć wysoką opłatą gwarantuje ciepłe uściski i przytulanie z ładnymi dziewczętami. Wszystko w imię walki z samotnością, dlatego dziewczęta po prostu utulają mężczyzn do snu - cały proceder nie ma nic wspólnego z seksem.

Czarna twarz

Popularnym trendem w Japonii jest malowanie swojej twarzy na ciemny kolor. Nie wiąże się to z żadnymi rasistowskimi ideologiami. Wręcz przeciwnie. Młodzi ludzie, którzy biorą udział w ganguro buntują się przeciwko tradycyjnym standardom piękna, które w Japonii oznaczają, że im jaśniejsza karnacja, tym lepiej.

Siorbanie jest grzeczne

W Japonii siorbanie, chlipanie i ogólnie głośne jedzenie uważane jest za bardzo grzeczne. W tamtejszej tradycji to oznaka szacunku i swego rodzaju komplement dla kucharza, dlatego swoją zupę z makaronem należy jeść bez konwencjonalnych w Europie zahamowań. 

Kapsułowe hotele

Pomysł na te nietypowe hotele pojawił się w Osace, a teraz jest bardzo popularny w całej Japonii. Hotele, zamiast standardowych pokoi, oferują osadzone blisko siebie w ścianie kapsuły, na które nie składa się wiele więcej niż wygodne posłanie. To dobre rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje tylko prostego noclegu na jedną noc. 

Festiwal nagości

Hadaka Matsuri to rodzaj festiwalu, w którym udział biorą mężczyźni niemal zupełnie nadzy, najczęściej przyodziani tylko w minimalną ilość ubrania, np. przepaskę na biodra. Zgromadzenia tego typu odbywają się w całej Japonii latem lub zimą - najpopularniejsze ma miejsce w Okayamie, gdzie tradycja ta ma swoje źródła. Celem tego festiwalu jest zdobycie szczęścia na cały rok.

Drzemka w pracy

Jako że w Japonii dzień pracy może oznaczać siedzenie w biurze nieprzerwanie przez 19 godzin, drzemki w pracy mają nawet swoją nazwę - inemuri. Zjawisko to jest wręcz popularyzowane przez samych pracodawców, ponieważ badania dowiodły, że takie szybkie złapanie odrobiny snu zwiększa produktywność przez resztę dnia.

Palec w tyłku

Kancho to niezwykle popularny żart wśród dzieci w Japonii. Nie należy więc się bardzo dziwić, gdy na ulicy poczuje się szturchnięcie w okolicach tyłka. Zabawa ta polega bowiem na stworzeniu z dłoni gestu, który przypomina pistolet, szturchnięcie przechodnia między pośladkami i krzyknięcie właśnie "kancho"!

Kawohilizm

Jeśli wydaje Ci się, że bez porannego kubka kawy nie jesteś w stanie zacząć dnia, to Japonia może być perfekcyjnym dla Ciebie miejscem. Japończycy bowiem piją naprawdę bardzo dużo kawy. Około 85 % produkowanej na Jamajce kawy trafia każdego roku właśnie na rynek japoński.

Bez wychodzenia z pokoju

Częstym zjawiskiem w Japonii jest tzw. hikikomori - kondycja przeważnie dotycząca mężczyzn, którzy odmawiają wychodzenia z własnego pokoju oraz kontaktowania się z kimkolwiek z zewnątrz. Takie zachowanie jest uważane przez psychologów za chorobę powiązaną z depresją oraz niepokojem wypływającym z dużej presji społecznej.

Adoptowanie dorosłych

Bardzo dużo osób, które są adoptowane w Japonii, to wcale nie małe dzieci, ale dorośli. W zasadzie, aż 98 % adoptowanych to mężczyźni w wieku od 20 do 30 lat! Oczywiście ma to związek z trudnościami finansowo-prawnymi. Jeśli jakaś rodzina, która posiada własną firmę, nie doczekała się męskiego potomka, który mógłby kontynuować biznes i dać możliwość przetrwania dla rodzinnego nazwiska - wtedy po prostu takiego spadkobiercę się adoptuje.

KFC jako świąteczne danie

Japończycy przeważnie nie celebrują świąt Bożego Narodzenia, ale nie zamierzają z tego powodu odpuścić okazji do świętowania w ogóle. Jako że restauracje KFC są przede wszystkim popularne wśród turystów, którzy w okolicach świąt mieli problem ze znalezieniem całego kurczaka (dania kluczowego w tradycji anglosaskiej) w innych miejscach, wkrótce sami Japończycy zaczęli iść za tym trendem i teraz należy w tym gorącym okresie zrobić rezerwację z miesięcznym wyprzedzeniem.