26.07.2017 12:42

Niedostateczna ilość snu zniszczy Ci życie. Jak sprawdzić, czy się wysypiasz?

KATEGORIA: CIEKAWOSTKI
2976
KATEGORIA: CIEKAWOSTKI

Wszyscy potrzebujemy snu. Jeśli traktować będziemy go jako przykry obowiązek, szybko zrujnujemy sobie zdrowie. Wygodny, głęboki i regenerujący sen okazuje się konieczny dla dobrego samopoczucia, ale też i utrzymania naszego organizmu w pełnej sprawności.

Poniżej przedstawiamy symptomy niedoboru snu, a także ich nieuniknione konsekwencje. Rozpoznajesz je u siebie?

Symptom #1: Poranna dezorientacja i poirytowanie

Jeśli zdarza się, że nawet po całej przespanej nocy trudność sprawia Ci wyjście z łóżka, a już od pierwszych chwil na nogach czujesz się jak tykająca bomba zegarowa (acz trochę zbyt zmęczona, żeby wybuchnąć), niewykluczone, że Twoje ciało zbyt krótko znajdowało się w stanie głębokiego snu. Kup zatyczki do uszu i dopilnuj, żeby nic nie mogło go w przyszłości zaburzyć.

Symptom #2: Potrzeba "ucięcia sobie" popołudniowej drzemki

Popołudniowa drzemka rekomendowana jest dla osób wykonujących zawody wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Jednak kiedy powalająca senność dosięga Cię każdego dnia, musisz koniecznie przemóc się i zachować całe to „skumulowane” zmęczenie na wieczór. Tylko w ten sposób przywrócisz w swoim ciele prawidłowy cykl snu, a w nocy wyśpisz się lepiej, niż kiedykolwiek.

Symptom #3: Bolący brzuch, mdłości, poczucie ciągłego głodu

Jak wykazało badanie, którego wyniki przedstawiło niedawno CNN, brak głębokiego snu w ogromnym stopniu wpływa na poczucie głodu i inne „sensacje żołądkowe” towarzyszące nam następnego dnia. Mdłości, nieustanne poczucie głodu, często w towarzystwie silnego pociągu do wysokokalorycznych i słodkich przekąsek, to oznaka, że musisz popracować nad swoim snem.

Symptom #4: Problemy z pamięcią

Zapominanie i trudności ze skupieniem się, to jedne z najbardziej uprzykrzających życie konsekwencji niewystarczającej ilości snu. Ponadto istnieje naukowo udowodniony związek pomiędzy problemami z pamięcią, a podatnością na zapadnięcie na choroby psychiczne. Nie czekaj, połóż się wcześniej spać.

Symptom #5: Z nikim nie możesz się dogadać

Wszyscy zdają się nie rozumieć tego, co masz na myśli, albo robią Ci na złość? Brak równowagi w relacjach z innymi osobami to często spotykany objaw niewyspania.

Symptom #6: Przybierasz na wadze

Wynikające z niewyspania tycie to rezultat opisanego wcześniej wzmożonego apetytu i zaburzeń odżywiania. Szkodzi nam zwłaszcza skłonność do sięgania po pokarmy wysokocukrowe, poprzez które staramy się „nadrobić” braki w energii.

Symptom #7: Spadek zainteresowania życiem seksualnym

Dochodzenie centrum naukowego „Valley Sleep Center” wskazuje na silny związek pomiędzy niedoborem snu a spadkiem libido.

Co możesz zrobić?

Ustal sobie za priorytet przywrócenie normalnego cyklu snu. Zaleca się, żeby każdej nocy w łóżku spędzać przynajmniej siedem godzin. Najważniejszym krokiem będzie usunięcie z Twojego życia przeszkód, uniemożliwiających położenie się spać w dogodnych godzinach, ale też i odcięcie się od wszystkich potencjalnych czynników, które przez noc mogą wybijać Cię z głębokiego snu. Mowa tutaj o hałaśliwych zwierzętach, złej temperaturze pomieszczenia, albo niewygodnej pościeli czy materacu.

Zachęcamy do podzielenia się tym artykułem ze znajomymi, których podejrzewacie o niewysypianie się – warto pomagać innym.

Czy na co dzień czujesz się wyspany(a)?

Tak
Nie
Różnie bywa

Liczba głosujących: 87

Tak - 11%

Nie - 54%

Różnie bywa - 34%

Czytaj więcej
Udostępnij znajomym